• banner1
  • banner2
  • banner3
  • banner4

Onze leerkrachten

Onze leerkrachten zijn speciaal getraind op het gebied van omgaan met en onderwijs geven aan cognitief getalenteerde leerlingen in het basisonderwijs en zij hebben plm. zevenmaal per jaar een intervisie- en netwerkoverleg met de elkaar. Hiernaast worden zij begeleid door inhoudelijk specialisten van het ABC en krijgen zij met met regelmaat scholing door externe deskundigen. Momenteel zijn er zestien leerkrachten actief in Amsterdam. Hierbij een korte kennismaking: 

Fransca Hoetink - De Burght (dinsdag en donderdag)

foto Fransca"Ik heb in 1978 het diploma Pedagogische Academie behaald. Direct na mijn opleiding heb ik zowel in Nederland als in het buitenland gewoond waar ik werkte voor internationale bedrijven. Toen onze kinderen opgroeiden heb ik ervoor gekozen om als leerkracht te gaan werken. Na een aantal jaren groepsleerkracht te zijn geweest, heb ik 8 jaar gewerkt als begeleider van plusklassen. Onderwijs dat goed aansluit bij de mogelijkheden van (begaafde) leerlingen is een voorwaarde voor de optimale ontwikkeling van hun talenten. Om hiervoor goed toegerust te zijn, heb ik de ECHA opleiding in Nijmegen gevolgd. Verder houd ik van lezen, speel ik sinds 2 jaar gitaar, ben ik dol op spelletjes en op het maken van puzzels. Ik zing in een koor en houd erg veel van wandelen."  

Marsha Tap - Poolster (dinsdag) en Elisabeth Paulus (donderdag) 

foto MarshaNa het afronden van de opleiding aan de IPABO ben ik direct verder gaan studeren. In 2008 heb ik de studie sociologie afgerond aan de Universiteit van Amsterdam. Van 2002-2012 werkte ik in het basisonderwijs, in verschillende functies: voornamelijk als groepsleerkracht, maar ook als assistent-zorgcoordinator.In deze functies ontdekte ik een fascinatie voor het hoogbegaafde kind. Hierna heb ik meegewerkt aan het schrijven van schoolbreed beleid op het gebied van hoogbegaafdheid. Naast mijn DWS groepen heb ik 'Phi Science Lab' opgericht. Hier krijgen hoogbegaafde kinderen drie uur per week uitdagend onderwijs. Meer informatie vindt u op de website.

 

Clemeyns van Foreest – Wespennest (donderdag)  

Ik ben Clemeyns van Foreest. Na eerst vaarbewijs-, navigatie- en marifooncursussen te hebben gegeven aan volwassenen leek het mij leuk om ook les te geven aan kinderen. Na de PABO heb ik meteen mijn master in de remedial teaching gedaan. Sinds 2,5 jaar werk ik als teacher bij de Day a Week School. Om deze kinderen nog beter te kunnen begrijpen heb ik de opleiding talentbegeleider gedaan bij Novilo. Het werken met kinderen geeft mij veel voldoening. Vooral de combinatie en afwissling remedial teaching en talentbegeleiding vind ik waanzinnig leuk.

Paulien Zuiderhoek - Merkelbachschool (dinsdag en donderdag)

foto paulienMijn schooltijd heb ik doorgebracht in Eindhoven. Daarna ben ik naar de toneelschool in Maastricht gegaan. Na twee jaar ben ik Theaterwetenschap gaan studeren aan de UVA. Maar omdat ik toch liever wilde spelen, heb ik me aangesloten bij een kindertheatergezelschap. Later ben ik gaan spelen bij het wetenschapstheater Pandemonia, dat o.a. voorstellingen verzorgde voor Het Nint (voorganger Nemo). Toen ik moeder werd, ben ik op zoek gegaan naar werk dat makkelijker te combineren was met twee jonge jongens. Ik ging meteen aan de slag als juf en deed tegelijkertijd de Ipabo. Na het behalen van mijn diploma heb ik nog de Middenmanagement diploma gehaald en heb de IB opleiding gedaan zonder deze af te ronden met een diploma. Tijdens mijn baan als intern begeleider kwam ik in contact met de DWS en was meteen geïnteresseerd. Toen er een vacature bij de DWS kwam, heb ik gesolliciteerd en werd aangenomen. Inmiddels werk ik niet meer als intern begeleider maar sta naast mijn twee DWS dagen nog wel een halve dag per week als leerkracht voor een plusklas.

Noortje de Gier - Alan Turing (dinsdag en donderdag)  

Noortje de Gier

Ik ben een ras Amsterdammer – geboren op een woonboot in de Sarphatiegracht – en met geen stok uit deze stad weg te krijgen. Het grootste deel van mijn jeugd heb ik doorgebracht aan de rand van Geuzenveld. Na het behalen van mijn Havodiploma aan het Hervormd Lyceum West, volgde ik de docentenopleiding op de Pedagogische Academie. Na vele invalklusjes heb ik voor een langere periode gewerkt op basisschool de Schakel in de Venserpolder (Zuidoost) en basisschool Oscar Carré, een kunstmagneetschool in de Pijp. Na 27 dienstjaren heb ik de stap genomen om het onderwijs te verlaten en vond ik een baan als medewerker educatie bij Het Concertgebouw. Vanwege reorganisatie door de crisis heb ik hier maar twee jaar kunnen werken. Na deze twee jaar heb ik diverse baantjes gehad o.a. bij danstheater Aya, het Asko|Schönberg, en Dancing on the Edge. Ik 2011 ben ik benaderd om een dws-groep over te nemen. Hier ben ik vol enthousiasme ingesprongen, en ook hier ben ik met geen stok meer weg te krijgen. Naast deze ene dag voor de klas ben ik ook nog steeds werkzaam in de cultuursector. 

Floor de Jonge - 3e Daltonschool (dinsdag) en St. Lukas (vrijdag)

foto FloorMijn naam is Floor de Jonge. In 1990 haalde ik mijn PABO-diploma. Vanaf dat moment ben ik met veel plezier aan het werk gegaan in het Amsterdamse basisonderwijs. Eerst als leerkracht, later als intern begeleider en nu als leerkracht van twee bovenschoolse plusklassen in Amstelveen. Tussendoor heb ik gewerkt als leestrainer binnen een dyslexieproject en heb ik leiding gegeven aan een projectgroep hoogbegaafdheid bij een schoolbestuur. In 2009 ben ik begonnen met het begeleiden van kinderen in plusklassen, toen ben ik ook de ECHA opleiding in Nijmegen gaan doen. In 2011 haalde ik mijn diploma ‘Specialist in Gifted Education’. Het werken met kinderen in de plusklas is het allerleukste werk dat er bestaat, zeg ik vaak. De andere activiteiten, de gesprekken, het denkwerk en het contact tussen de kinderen onderling maakt vaak dat kinderen zich positief verder kunnen ontwikkelen. In mijn vrije tijd houd ik van lezen, tuinieren, knutselen en hardlopen in het bos. Ook vind ik het belangrijk om een leven lang te blijven leren: op dit moment studeer ik naast mijn werk pedagogiek. Ik heb de Day a Week School vanaf het begin gevolgd, en ik kijk er enorm naar uit om in dit project mee te mogen werken. 

Kim Aalsma – Bijlmerhorst (dinsdag)

foto KimIk ben in 2007 afgestudeerd aan de PABO in Haarlem. Direct na mijn opleiding ben ik verder gaan studeren aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hier heb ik in 2009 mijn diploma Orthopedagogiek gehaald. In datzelfde jaar ben ik toen gaan werken op OBS Bijlmerhorst in Amsterdam Zuidoost als groepsleerkracht, waar ik nu nog steeds werkzaam ben. Al vanaf het begin van mijn onderwijscarrière ben ik geïnteresseerd in (hoog)begaafde leerlingen. In de eerste groep die ik draaide (groep 3) werd ik al geprikkeld door een jongetje. Door hem ben ik mij flink gaan verdiepen in dit onderwerp en inmiddels draait hij ook mee in een Day a Week School. Toen in 2013 ook in Zuidoost een Day a Week School werd geopend, was ik direct enthousiast. Ik vind het een eer dat ik de teacher mag zijn van deze klas.

Dylan Hyman - 't Koggeschip (dinsdag) en Punt (donderdag)

Na het afronden van mijn studie Spaanse literatuur en letterkunde op Emory University (Atlanta, VS) kwam ik eind jaren negentig naar Nederland. Eerst werkte ik een aantal jaren in het bedrijfsleven - ook om Nederlands te leren - maar al snel foto Dylan1merkte ik dat ik liever voor de klas stond. Ik rondde de versnelde PABO af in 2002 (HvA). De afgelopen twaalf jaar heb ik les gegeven aan leerlingen in groep 7 en 8 op de Osdorpse Montessorischool in Amsterdam. In 2010 en 2011 heb ik een Master in Special Education Needs gevolgd (Fontys). Daar is mijn diepe belangstelling voor het lesgeven aan getalenteerde leerlingen geboren. Mijn scriptie over toepassingen van theorieën over hoogbegaafdheid in de reguliere klas werd geselecteerd en gepubliceerd op HBO Kennisnet. Sinds 2014 ben ik Teacher voor de Day a Week School. Het is geweldig om het genot van het leren te kunnen delen met zo’n inspirerende groep kinderen.  

Suzanne de Bruijn - Archipel (dinsdag)

foto Suzanne de BruijnIk ben Suzanne de Bruijn, ik kom uit Friesland en ben in Groningen afgestudeerd. Sinds 1996 woon en werk ik in Amsterdam waar ik begon met werken als projectleider voor internationale projecten. In 2003 heb ik als zij-instromer mijn Pabo-diploma gehaald. Ik werk nu alweer zo'n 12 jaar met veel plezier als juf op een basisschool in Amsterdam. Inmiddels ben ik ook moeder geworden van drie dochters, die zelf ook alle drie op de basisschool zitten. Een paar jaar geleden heb ik mijn opleiding voor Hoogbegaafdheidscoördinator gehaald in Utrecht. Ik wilde me graag verdiepen in het geven van uitdagend onderwijs aan deze groep kinderen. Inmiddels heb ik een jaar een plusklas les gegeven wat ik erg leuk vond en wat me veel voldoening gaf. Ik hou verder erg van buiten zijn, paardrijden, wandelen, lezen, naar film en theater gaan. Ik heb veel zin om met een nieuwe Day a Week School groep te gaan starten.

Mechteld Woutman - Dapper (dinsdag en donderdag)

foto Mechteld

Na de studie Kunst- en Mediamanagement aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht heb ik jaren voor diverse webdesign- en internetbedrijven gewerkt. Mettertijd groeide mijn interesse in het lesgeven en heb op een zeker moment gekozen voor het zij-instroom programma voor het primair onderwijs. Inmiddels ben ik sinds 2003 werkzaam als leerkracht in Amsterdam. Dat doe ik met ontzettend veel plezier en je kunt met recht stellen dat mijn werk mijn hobby is geworden. Middels diverse cursusssen heb ik mij verdiept in leerprocessen en kennisontwikkeling van kinderen. Momenteel doe ik naast mijn werk een master Onderwijswetenschappen waarbij mijn bijzondere aandacht uitgaat naar het onderricht en begeleiden van cognitief sterke leerlingen. Ik vind het daarom bijzonder leuk en erg leerzaam om voor een DWS klas te staan. Verder ben ik gek op m'n 2 dochters en mijn man. We houden van clichés als lezen, eten, reizen, theater, moderne kunst, muziek maar vooral heel veel van humor.

Wouter Segers - Vier Windstreken (donderdag)foto Wouter

Wat voel ik toch? Waardoor leeft de DWS-klas op? Kinderen die proberen, ondernemen, ontdekken, doen! En wat is het nog meer? Uitdagend. Leerzaam. Intens. Opbouwend. Zingevend. Voor mij, de kinderen en vaak ook hun ouders. Mijn aanvliegroute? In 1982 geboren in de Beemster. Nu in Purmerend gevestigd. Als jong jochie onderzoekend en calculerend (zo ook achter het schaakbord). Die lijn doorgezet in PO, VO, HBO (Civiele Techniek) en WO (Hydrologie). Na mijn eerste werkjaren als ingenieur/projectleider liet een ‘andere ik’ in mij weten meer te willen ontdekken, helpen, contact maken en samen beleven. Het was tijd geworden voor veranderen en doorgroeien. Ik deed daarom als zij-instromer de pabo (2011-2013) en werd (postacademisch) ECHA-Specialist in Gifted Education (2014-2017). En nu? Per zomer 2017 is het roer definitief omgegaan: techniek passé (waterschap en Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer), basisonderwijs entree. Ik begeleid nu twee Amsterdamse DWS-groepen, één in stadsdeel Noord (per 2016) en één in Nieuw-West (per zomer 2017). Los van DWS, begeleid ik talentvolle kinderen en hun leerkrachten op een basisschool in Oud-Zuid (per zomer 2017). Ik voel het als mijn persoonlijke missie om kinderen -in betrokkenheid met ouders en school- vleugels te geven in een groeiproces waar we allemaal deel van uitmaken."

Iman Eloise - Klaverblad (dinsdag)

foto Iman voor websiteNa mijn studie Agogisch cultureel werk ben ik naar de Pabo gegaan in het bourgondische Breda. Al vrij snel kreeg ik een baan in Rotterdam, waar ik met heel veel plezier heb gewerkt. Inmiddels woon ik allang niet meer in het zuiden, maar tussen de molens van Zaanstad. Toen ik verhuisde ben ik in Amsterdam ZO gaan werken. Meestal in groep 7 of 8 en in de plusklas. Ik had het zo naar mijn zin op deze school dat ik er wel 20 jaar ben gebleven. Toch wilde ik ook nog wat naast het onderwijs gaan doen. Inmiddels ben ik afgestudeerd als patissier en cakedesigner en heb ik mijn eigen bedrijf. De Day a week school had mij gevraagd om een dag te komen werken. Nu kan ik taarten maken en lesgeven. Mooier kan het toch niet!

 

Debbie Dussel - Ster (donderdag)

 

 

Richelle de Deugd - Alan Turing (donderdag)

foto RichelleMijn naam is Richelle de Deugd. Sinds ik op de basisschool zat weet ik al dat ik leerkracht wilde worden. Ik vond het heerlijk om dingen uit te leggen en anderen aan het denken te zetten. Na mijn middelbare school ben ik echter toch naar de HTS gegaan, deed daar klinische chemie en biochemie, werd laborant. Maar ja, toen dat klaar was wilde ik toch nog steeds naar de PABO. Die dus alsnog gaan volgen. En vervolgens gelijk in Amsterdam begonnen met werken op een basisschool. Hier heb ik zo’n beetje voor alle groepen gestaan. En daarnaast heb ik opleidingen gedaan, zoals opleidingen tot Remedial Teacher, Interne Begeleider, Hoogbegaafden begeleider, NLP-er, en nog vele losse cursussen, omdat er zoveel interessants is te leren altijd nog. Binnen de school waar ik werkte mocht ik het hoogbegaafdenbeleid opzetten en het techniekonderwijs een boost geven.
Inmiddels werk ik vanuit mijn eigen bedrijf, zie www.hobega.nl . Vanuit dit bedrijf begeleid ik kinderen, ouders, scholen en volwassenen binnen hun werkzaamheden. Geef ik trainingen aan leerkrachtenteams. En werk ik als begeleider van plusklassen en nu dus ook bij DWS. En dat vind ik heerlijk om te doen.

Tijsje Breederveld - de Kleine Nicolaas (donderdag) en de Fiep Westendorp (dinsdag)

foto TijsjeMoeder zijn van een lieve zoon, muziek luisteren, theater kijken en maken, dansen, wandelen in de Schotse Hooglanden met mijn partner, lachen, bomen over hoe het onderwijs volgens mij beter kan, fietsen, samenzijn met dierbaren.... zijn dingen die ik graag doe. Lesgeven en begeleiden van slimmeriken behoort daar zeker ook bij! Het heeft even geduurd voor ik mijn weg binnen onderwijsland gevonden had. Mijn kans heb ik gekregen en gegrepen toen er 4 jaar geleden in Amsterdam Nieuw-West een potje (van de gemeente :)) vrij kwam om ‚Meerkunners’ les te gaan geven. In de drie jaar dat we het potje hadden, heb ik plusklassen opgezet, een beleidsplan (hoog)begaafdheid geschreven en een specialisatie Begaafdheid gevolgd. Ik heb lesgegeven aan deze ‚Meerkunners’ en mijn passie gevonden! Nu geef ik met veel overgave les op de Day-a-week school. Ook voor mij een uitdaging en dat maakt het nog leuker. Kinderen uitdagen en er zelf ook heel veel van leren. Naast het lesgeven op de DWS heb ik mijn eigen praktijk waar ik (hoog) begaafde kinderen begeleid. In 1973 ben ik geboren in Amsterdam en ik wilde als kind óf kinderpsychologe worden óf mijn eigen school opzetten omdat ik het op school altijd zo saai vond. Een eigen school is het (nog) niet geworden maar ik mag nu wel hele leuke, spannende, uitdagende, niet saaie lessen creëren en geven. Wat een feestje!

Marleen van Beek - Kleine Nicolaas (vrijdag)

Marleen van BeekTot spijt van mijn geschiedenisdocent koos ik ervoor om na mijn middelbare school PABO te gaan doen. Toen wist ik al dat ik het geweldig vond om met kinderen te werken en ze te helpen een stapje verder te komen. Toch ben ik een jaar later ook geschiedenis gaan studeren, omdat dit vakgebied me nog steeds erg boeide en omdat ik hier nog veel meer in wilde leren. Uiteindelijk bleek onderwijs en geschiedenis voor mij een hele fijne combinatie te zijn, qua studie, maar ook qua werk! Toen ik mijn master Cultuurgeschiedenis volgde, had ik een baan als vaste invalkracht in het Leonardo-onderwijs in Utrecht. Na mijn studies ben ik in Woerden aan de slag gegaan als groepsleerkracht in het reguliere basisonderwijs. Hier werk ik nu nog steeds, maar nu als specialist begaafdheid en als leerkracht van de bovenschoolse plusklas. Ik geniet er elke dag weer van om samen met deze leerlingen de uitdaging op te zoeken, te leren, te onderzoeken en te reflecteren op het leren. Daarom ben ik blij dat ik me nu ook bij de DWS kan inzetten voor deze groep kinderen. Ook met geschiedenis houd ik me nog steeds bezig, ik werk namelijk ook als rondleider en museumdocent in het Rijksmuseum in Amsterdam en het Catharijne Convent in Utrecht.

Geerthe Schilder (vanaf september 2017) - De Punt (donderdag)

geerthe Schilder 3Ik werk al 15 jaar met heel veel plezier als leerkracht in het Amsterdamse basisonderwijs. Zowel voor de klas, als achter de schermen als intern opleider en schoolcoach voor Stichting LeerKRACHT. Naast mijn werk als leerkracht heb ik geschiedenis gestudeerd aan de UVA en ben na het behalen van mijn master ook bij verschillende musea gaan werken, zoals het Amsterdam Museum en het Anne Frank Huis.Tijdens verschillende cursussen bij Novilo in Utrecht, heb ik veel geleerd over hoe begaafde leerlingen leren en hoe zij het beste begeleid kunnen worden. Ik ben dol op nieuwsgierige kinderen; samen koken met mijn dochters; fietsen door Amsterdam in de vroege ochtend. (dit komt erg goed van pas op de donderdagen, wanneer ik in alle vroegte van Amsterdam Oost naar Nieuw West fiets voor de Day a Week School) Ik werk graag in mijn kleine tuintje en lees alles wat los en vast zit.